• ورق های عرشه فولادی و نکات ایمنی، حمل و نقل و دپو

 

 

مقطع ورق عرشه فولادی با ارتفاع 7.5 سانتیمتر

 

 

مقطع ورق عرشه فولادی با ارتفاع 6.5 سانتیمتر

ورق های عرشه فولادی و نکات ایمنی:

جابه جایی ورق ها با جرثقیل :

قبل از اینکه ورق های عرشه فولادی را بوسیله جرثقیل روی سازه قراردهید ، حتما مطمئن شوید که تیرها ی فرعی بصورت ایمن دردو انتهای خود به تیرهای اصلی متصل شده اند.و توانایی حمل بارهای ناشی از ورق ها رادارند.راننده جرثقیل می بایست یک راهنما ( Rigger ) داشته باشد تا عملیات جابجایی ورق ها درکمترین زمان ممکن و بدون اشتباه انجام شود . آسیبی به ورق ها وارد نشود. از سالم بودن کلیه وسایل و ابزار مورد استفاده کاملا مطمئن شوید. بستن بندیل را باید دقت کافی انجام شود و سپس کنترل گردد. با علامت گذاری روی بندیل ها می توانید به کارگرها در فهمیدن چگونگی  چیدن بندیل ها از تسمه ای که در کارخانه به دور آنها کشیده شده است استفاده نکنید. در صورت امکان بندیل های سنگین  را چند بندیل کوچک تقسیم کنید وآنها را روی تیرهاو درنزدیکی ستونها طوری بچینید که از تجمع بار دریک محدوده کوچک جلوگیری شود.باید به کارگرها آموزش دهید تا بار معلق در فضا را همیشه زیر نظر داشته باشند تا اینکه بندیل ورق در جایی مناسب روی سازه مستقر شود. بهترین حالت اینست که هردو انتهای بندیل روی تیر تکیه گاه داشته باشند. بندیل ها را طوری روی تیرها قراردهید که درهمان جهت مشخص شده  در پلان تیرریزی قرارگیرند تا مجبور به چرخاندن تک تک آنها نشوید. در صورتی که تسمه دور بندیل باز می شد ، می بایست پس از استقرار بندیل روی تیر ، آنرا طوری محافظت کنید تا از سقوط ورق ها جلوگیری شود.

دپوی ورق ها و محافظت از آنها :

در صورتی که می بایست ورق ها را تا مدت زمانی روی زمین دپو کنید باید چند نکته را مدنظر قراردهید:

ورق به هیچ وجه نباید با خاک در تماس باشند به عبارت دیگر می بایست با قراردادن حداقل دو ردیف تخته چوبی ( چهارتراش ) در نزدیکی دو انتهای ورق ها از تماس آنها با خاک جلوگیری کرد. همچنین می بایست یک روکش پلاستیکی برزنتی ضد آب روی آن کشید به نحوی که ضمن ممانعت از نفوذ آب باران ، دو طرف آن کمی باز  باشد. به تا هوا در داخل روکش ( جایی که ورق ها قراردارند) در جریان باشد. ورق ها را دریک وضعیت مناسب و پایدار دپو کنید بعنوان مثال در شیب زیاد و یا لبه پرتگاه آنها را دپو نکنید.

از بسته بودن و محکم بودن تسمه ی دور بندیل اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز طوفان ، ورق ها در اثر نیروی باد از جای خود بلند شوند. اگر مدت زمان دپوی ورق ها به درازا کشید ، به صورت دوره ای وضعیت این تسمه ها راچک کنید. به هیچ عنوان از این تسمه ها برای بلند کردن ورق ها استفاده نکنید.

به وسیله اسپری رنگی جهت بالای بندیل را مشخص کنید. مهمترین موضوع در دپوی ورق ها شاید این نکته باشد که ورق ها رادرچه مکانی دپو کنید تا مجبور نباشید آنها را هر چند وقت یکبار جابجا کنید . این جابجایی ها علاوه بر صرف وقت و هزینه ، باعث صدمه دیدن ورق ها نیز می شوند.

در صورتی که قصد دارید تعدادی ورق که بصورت پراکنده در چندین نقطه قراردارند را در یک نقطه دپو کنید می بایست به ترتیب باندترین آنها را در زیر و کوتاهترین آنها را روی سایر ورقها قرار دهید. به عبارت دیگر طول ورق ها از بالا به پایین می بایست بیشتر شود.

حمل ونقل ورق ها باتریلی :

درحین حمل ونقل و در جاده ، در اثر تکلنهای شدید ، احتمال صدمه دیدن و له شدگی ورقها وجود داردو به همین خاطر در مسافتهای طولانی می بایست در چند مرحله وضعیت ورق ها را چک نمود ودر صورت شل شدن تسمه ها و بندها آنها را مجددا محکم کنید و یا اینکه این مسئولیت را به راننده تریلی واگذار ممنید و از او بخواهید.مسیر حرکت تریلی باید از قبل تعیین شود تا تریلی در میانه ی رابه محدودیت های ترافیکی برخورد نکند.

درمحل کارگاه باید دسترسی تریلی به نقطه ای که بتوان بار آنرا تخلیه نمود هموار گردد.

نکته ای که اهمیت بسیاری و خوشبختانه اکثر رانندگان تریلی به آن توجه می کنند اینست که درهنگام بارگیری ورق ها در کارخانه می بایست ورق را روی تخته های چوبی ( چهارتراش ) قرارداد تا ورق ها در زمان تخلیه امکان بستن و برداشتن بندیل وجود داشته باشد اما در صورتی که این تخته های چوبی فراموش شوند کار تخلیه احتمالا به  کندی انجام خواهد شد. البته لازم به توضیح نیست که به محض ورود ورق ها به کارگاه می بایست آنها را با لیستی که در اختیار دارید چک کنید تا در صورت هر گونه اشتباهی در ارسال از کارخانه ، متوجه آن بشوید .در صورت عدم تطابق بار رسیده با لیستی که در اختیار دارید و یا وجود هر گونه آسیب دیدگی ، جزییات آنرا با دقت در بارنامه نوشته و سپس آنرا امضاکنید و بلافاصله به مسئولین مربوطه اطلاع دهید.